zoekfunctie

De waarde van een zoekfunctie op je website

Wellicht heb je mijn blogs over het maken van een website met WordPress, het Astra thema en Elementor gelezen en heb je een mooie WordPress website met veel waardevolle content er op die je misschien wel door een freelance copywriter hebt laten schrijven. Nu wil ik iets uitleggen over de toegevoegde waarde van een zoekfunctie op je website:

Denk aan je bezoekers
Tegenwoordig wordt er snel even gegoogeld als je niet weet waar je kunt vinden waar je naar op zoek bent. Je hoeft niet lang na te denken maar typt je zoekwoord gewoon bij zoekmachines zoals Google in en binnen no time heb je tig antwoorden op je vraag. We houden van dit gemak, zijn er allang aan gewend. Ook jouw bezoekers stellen het op prijs als zij op jouw site even gemakkelijk kunnen vinden waar zij naar op zoek zijn. En tegelijk is het voor jou uiteraard heel waardevol als zij meteen kunnen zien dat jij (en niet je concurrenten) het antwoord op hun vraag hebt.

Welke typen bezoekers zullen mijn zoekfunctie gebruiken?
Je zou kunnen zeggen dat een zoekfunctie voor iedereen van toegevoegde waarde is, en dat zal ik zeker niet ontkennen. Maar toch is er een specifieke groep van bezoekers die een zoekfunctie vaker zullen gebruiken dan andere:

Een zoekfunctie is vooral voor bezoekers die weten waar zij op zoek naar zijn. Zij hebben specifieke keywords (zoekopdrachten) in gedachten en willen zien of jij er content over hebt. Als je een overzichtelijke website hebt met een kleine navigatie en met niet al te veel content zullen je bezoekers waarschijnlijk ook zonder zoekfunctie vinden waar zij op zoek naar zijn. Als je een webshop hebt waarop je heel veel verschillende producten aanbiedt is het zeker nuttig om je bezoekers met specifieke zoekopdrachten via een zoekfunctie direct naar een bepaald producten te kunnen sturen.

Als je een weblog hebt met allerlei artikelen over specifieke onderwerpen is het zeker fijn als een zoekfunctie de meest relevante artikelen voor je bezoekers kan filteren. Dus, een zoekfunctie kan nooit kwaad en wordt vooral door een bepaald type bezoekers erg op prijs gesteld. Nu moet je er alleen nog voor zorgen dat je bezoekers van je mooie functie af weten. Niet alleen jouw content maar ook jouw zoekfunctie moet goed vindbaar zijn:

Waar moet mijn zoekfunctie staan?
Stel je zelf even de vraag: Waar zou jij een zoekfunctie verwachten? Uit onderzoek blijkt dat de meeste bezoekers een zoekfunctie rechts boven op je website verwachten. Links boven staat meestal jouw logo of bedrijfsnaam, vervolgens komt je navigatie en rechts aan het einde biedt je je bezoekers aan om je website direct i.p.v. via de navigatie te verkennen.

zoekfunctie locatie

Als je een weblog hebt dan kan je zoekfunctie rechts naast je artikelen staan. Daarbij voeg je er extra waarde aan toe als je extra filter opties zoals categorie of datum aanbiedt. Als je een wiki-achtige website hebt kan het handig zijn om gelijk op je homepage i.p.v. in je navigatie een brede zoekfunctie te plaatsen. Net zoals op de Google homepage bijvoorbeeld. 

Maar als je er ergens naast je navigatie iets van “zoeken” staat, valt dat dan wel op…?

Hoe maak ik mijn zoekfunctie extra goed zichtbaar?
Het antwoord: Met een extra symbooltje erbij. Heel typisch en direct herkenbaar: Een loep. Vaak staat er al in licht grijs het woord “Zoeken” o.i.d. bij om duidelijk te maken waar de witte balk voor bedoeld is.

Indien je bezoekers niet alleen met zoekwoorden maar ook met voicesearch of afbeeldingen kunnen zoeken, kunnen er zelfs nog twee plaatjes bij. Laten we spieken hoe zoek-reus Google dit oplost:

google zoekbalk

Let hier ook op de grootte van je zoekbalk. Als hij in je navigatie wordt geplaatst kan te groot (groter dan de rest van je navigatie punten) snel lelijk opvallen. Als hij te klein is kunnen je bezoekers maar met moeite lezen wat zij er in typen en wordt er toch geen gebruik van gemaakt. Indien hij op zich goed op je desktop past maar niet op je mobile versie van jouw website, maak er dan een interactie (bv een popup) van en vergroot hem zodra er op wordt klikt.

En toch: Een zoekfunctie is maar de kers op de taart …
We zien dat een keurig ingerichte zoekfunctie de ervaring op je website makkelijk kan verbeteren. En toch moeten we niet vergeten dat het in eerste instantie gaat om goede en goed gestructureerde content. Niet alleen je bezoekers maar ook zoekmachines zoals Google moeten je website content makkelijk kunnen vinden en goed in kunnen schatten. De focus moet dus altijd ook op je rationele, overzichtelijke structuur van je website en teksten liggen. Wanneer je niet zeker bent of je website geschikt is voor zoekmachines, laat er dan een freelancer voor SEO Marketing naar kijken. Op die manier haal je het meest uit je website.

Deel dit bericht .....

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp